Obecnie w sklepach popularne są napoje roślinne. Jednym z nich jest powstający z mieszanki migdałów i wody – napój migdałowy. Nie jest to jedynie współczesny wynalazek. W średniowieczu był znany w świecie islamskim i chrześcijańskim, gdzie spożywano go w okresie postu, kiedy nie wolno było pić mleka krowiego. W XIV wieku migdały stanowiły częsty składnik dań bogatych klas, natomiast współcześnie są dostępne dla niemal każdego. W większości sklepów można kupić paczkowane, blanszowane lub smażone migdały, a także zrobiony z nich napój.

Zamiennie używa się określenia “mleko migdałowe”, choć nie jest to do końca prawidłowe sformułowanie, ponieważ jest to w całości napój roślinny.

Skład napoju roślinnego

Napój migdałowy jest stosowany jako alternatywa dla mleka krowiego. W porównaniu do mleka zwierzęcego zawiera mniej białka, cukrów i kalorii. Nie ma także laktozy, więc może być obecny w diecie osób uczulonych na ten związek. Jest natomiast źródłem witamin D, E, B2 i B12. Napój migdałowy jest często wzbogacany także o wapń, a zawiera bardzo mało fosforu, który jest obecny w mleku krowim. Brak równowagi między tymi dwoma składnikami powoduje wypłukiwanie wapnia z kości, dlatego paradoksalnie część osób spożywających nabiał cierpi w wieku późniejszym na osteoporozę.

Napój migdałowy mimo licznych zalet i składników wartościowych nie jest napojem, który można spożywać bezkrytycznie i bez ograniczeń w dużej ilości. Należy pić go w umiarkowanych ilościach, ponieważ zawiera kwas fitynowy utrudniający przyswajanie żelaza, cynku i magnezu.

Korzyści spożywania napoju migdałowego

Warto włączyć ten napój do codziennej diety, ponieważ:

– nie powoduje skoków cukru we krwi, zawiera mało węglowodanów;

– jest źródłem witaminy B2, która jest ważna dla produkcji czerwonych krwinek, a jej niedobór w populacji polskiej jest duży;

– dodany do napoju wapń przeciwdziała osteoporozie;

– jest źródłem witaminy D, której niedobór ma większość Polaków z uwagi na zimny klimat i niewielką ilość słońca;

– jest niskokaloryczny i dostarcza organizmowi wartościowych składników odżywczych;

– zawarta w nim witamina E jest silnym przeciwutleniaczem i korzystnie wpływa na układ odpornościowy.

Przeciwwskazania do picia napoju migdałowego

Omawiany napój roślinny jest zdrowy i wartościowy, ale nie może być spożywany przez osoby uczulone na orzechy i migdały. Jeśli ktoś pije go regularnie i często, może doprowadzić do powstania kamicy nerkowej, ponieważ w składzie tego napoju są szczawiany. Jednakże jeśli stosujemy urozmaiconą i dobrze zbilansowaną dietę, problem ten nie powinien się pojawić.

Jak wybrać dobry napój migdałowy?

Napoje roślinne z migdałów można kupić od kilku producentów i w różnych wersjach: wzbogacanych, smakowych np. czekoladowych i waniliowych. Który z nich będzie najbardziej wartościowy? Przede wszystkim warto czytać składy i unikać dosładzanych produktów. Łatwo przekroczyć dozwoloną ilość cukru w diecie i z tej przyczyny lepiej unikać wzbogacanej nim żywności i napojów. Istotne jest również, aby w składzie nie było za wielu dodatków. Im krótsza lista składników, tym lepiej. Warto, aby kupowany przez nas napój nie zawierał fosforanów, które utrudniają przyswajanie wapnia. Jedyne wartościowe dodatki w mleku roślinnym to witaminy oraz minerały takie jak wapń.

Jeśli nie zadowala nas skład napojów migdałowych dostępnych w sklepach zawsze możemy zrobić własny ze szklanki migdałów namoczonych całą noc w wodzie i zmielonych rano blenderem. Powstałą masę przepuszczamy przez gazę i powstały w ten sposób płyn umieszczamy w lodówce jako domowej roboty napój rośliny.